Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Powszechnie używany w Europie format A4, za oceanem ma silnego konkurenta – format „letter”. To co wydaje się standardem u nas, nie jest standardem wszędzie.

Format A4 to najpopularniejszy, ale nie jedyny rozmiar papieru do drukarek.

Kilka lat temu poleciałem służbowo do USA. Podobnych podróży odbyłem już wiele, ale w Stanach byłem pierwszy raz. Tym razem miałem jednak podpisać olbrzymi kontrakt z kluczowym dostawcą.

Podczas wizyty w Stanach Zjednoczonych dowiedziałem się, że papier w formacie A4 jest im zupełnie obcy. Przyniosło to katastrofalne konsekwencje. Pierwsza umowa wyszła z drukarki z uciętym nagłówkiem na górze i uciętą stopką na dole. Nie przyszło mi do głowy, że problem dotyczy papieru. Z tego powodu wydrukowałem umowę jeszcze kilkanaście razy (przepraszam drzewka). Potem pomyślałem, że coś jest nie tak z drukarką lub połączeniem. Podłączałem się do różnych drukarek w całym hotelu. Efekt był nadal taki sam.

W ostatniej chwili znalazłem informatyka, który sprawdził moje ustawienia w Microsoft Word. Szybko zidentyfikował problem i zapytał: „Co to jest? Musisz ustawić swoją stronę na letter”. Powiedziałem mu: „Nie piszę listu, to jest umowa”. „Nie mam czasu na żarty. Przeskanuj komputer w poszukiwaniu wirusów. Podejrzewam, że twój komputer może być zainfekowany lub jest ustawiony na coś, co nazywa się format A4. Ustaw drukarkę na letter i będzie ok” – odpowiedział. Zmieniłem ustawienia i wyjąłem z drukarki mój dokument wyszedł w prawidłowym kształcie. 

Format A4 ma kształt prostokąta szerokiego na 210 mm i długiego na 297 mm. Z papierem tym mamy do czynienia codziennie. Jest używany do dokumentów, raportów, zeszytów ćwiczeń itd.  Mieszkańcy Ameryki Północnej być może nigdy nie spotkali się z formatem papieru A4. Używają papieru o formacie „listowym”, który jest nieco grubszy i krótszy. Jest tam jeszcze format papieru o nazwie „Legal” i nie ma nic wspólnego z legalnością.

Standardowy format A4 powstawał długo i mozolnie.

W dawnych czasach papier był dostępny dla wszystkich. Dlatego różne kraje stworzyły własne zasady i praktyki drukarskie. Na przykład Wielka Brytania nadała formatom papieru imiona królewskie (Kings and Dukes oraz Foolscap). W tym samym czasie Francuzi nazwali swój format papieru imieniem ludzi, którzy je wykonali (Roberto, Cloche i Jesus).

Wielki sukces normy DIN 476.

Po raz pierwszy rozmiar arkusza papieru znormalizowała w 1922 roku niemiecka organizacja normalizacyjna DIN. Normę DIN 476 stworzył dr. Walter Porstmann. Jakie to przyniosło skutki? Okazało się, że łatwiej jest zaprojektować biurko, gdy wiemy jaki będzie rozmiar papieru. Ta prozaiczna regulacja miała ogromny wpływ na gospodarkę. Dzięki nowej specyfikacji dynamicznie zaczął się rozwijać m.in. niemiecki przemysł meblarski.

Po zakończeniu II wojny światowej świat zachodni stanął przed ogromnym zadaniem odbudowy Europy. W ramach wspólnych międzynarodowych wysiłków konieczne było odbudowanie dużej ilości mieszkań i infrastruktury. Gdyby kraje zgodziły się wcześniej na pomiary i standardy konstrukcyjne, cała odbudowa byłaby łatwiejsza.

Norma DIN 476 odniosła tak duży sukces w przemyśle niemieckim, że ISO postanowiła przekształcić ją w globalną normę papierniczą. Pomogło to między innymi w wymianie dokumentów między krajami podczas odbudowy. 

Kiedy i kto określił wymiary formatu A4?

Rozmiary papieru określają agencje normalizacyjne, które zajmują się wyznaczaniem standardów w wielu obszarach życia. Określają one na przykład: „Jaki jest właściwy sposób skracania nazwy kraju?” (ISO 3166) czy „Jak bezpiecznie przygotowywać produkty spożywcze?” (ISO 22000).

Skrót ISO oznacza Międzynarodową Organizację Normalizacyjną, a liczby w numerze ISO odnoszą się do numeru protokołu. Członkami tej globalnej organizacji pozarządowej jest 164 krajów.

ISO 216 określa wymiary papieru formatu A. Rozpoczyna się na A0 i stopniowo maleje poprzez A4 aż do A8. Częścią specyfikacji jest to, że stosunek między długością i szerokością każdego rozmiaru papieru zawsze wynosi √2. Jakie dało to korzyści? Seria ma unikalną charakterystykę. Gdy złożymy kawałek papieru, to połówki mają ten sam współczynnik proporcji, co oryginał. 

Format A4 przyjęto prawie na całym świecie w XX wieku. ISO 216 znalazł fanów w Azji, Afryce i Australii, którzy docenili prostotę tego standardu.

Standardowy format papieru w USA.

Stany Zjednoczone Ameryki nie zgodziły się na europejski standard i pozostały przy swoim własnym systemie. Nastąpiło to w środku II wojny światowej i zimnej wojny, w okresie znanym z tego, że Ameryka była oburzona jak Europa próbowała zrobić pranie mózgu swoimi proporcjonalnymi dokumentami. Z tego samego powodu Stany Zjednoczone nie przyjęły systemu metrycznego.

W 1992 roku American National Standards Institute oficjalnie określił rozmiary formatu „letter” i „legal”. Wtedy zakończyło się stuletnie przeciąganie liny.

Format A4 w Stanach Zjednoczonych nie został przyjęty. Pozostaliśmy przy dwóch różnych standardach papieru: jednym dla Stanów Zjednoczonych i drugim dla reszty świata.

Amerykańskie rozmiary papieru nie są zgodne ze wzorem matematycznym.

American Forest and Paper Association stoi na stanowisku, że rozmiary papieru wzięły się z charakterystyki procesów przemysłowych w tym kraju. Kiedyś papier był robiony ręcznie. Formy, z których był wykonywany miały wymiary 44 na 17 cali. Zostało to wykorzystane do stworzenia ośmiu fragmentów o wymiarach 8,5 na 11 cali, co stało się znane jako format papieru listowego „letter”.

Jak format A4 wpłynął na produkcję opakowań z papieru.

Mój problem podczas podróży służbowej jest teraz kolejną zabawną historią o świecie zmierzającym w stronę cyfrowej globalizacji i międzynarodowych korporacji. 

Logo na opakowaniu można zaprojektować samodzielnie. To prosty, intuicyjny proces.

Na szczęście, w produkcji opakowań z papieru obowiązują w Polsce te same standardy co w Europie i USA. Spośród szerokiej gamy opakowań wysyłkowych, największym powodzeniem cieszą się pudełka fasonowe z kartonu.

Na takim opakowaniu można zaprojektować wielobarwną grafikę i nadrukować ją zarówno na zewnętrznej jak i wewnętrznej stronie pudełka. Takie opakowanie wzbudza zachwyt Klientów i pomaga wyróżnić markę producenta.

Chcesz sprawdzić, jak to działa? Przejdź do naszego konfiguratora. Wybierz typ opakowania i zaprojektuj opakowanie tekturowe dowolnych rozmiarów i niekoniecznie w formacie A4.




Cena za sztukę: 2,02 PLN brutto